Din klausulerede pressemeddelelse bliver sendt med det samme til de mailmodtagere du har valgt under ‘Vælg kontaktlister fra Via Ritzaus database‘ og ‘Vælg personlige kontakter fra egne lister‘. Alle andre modtagere vil først modtage pressemeddelelsen på klausuleringsdatoen.
FAQ
Ritzaus Bureau A/S er blevet revideret som databehandler af Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab for perioden 1. juli 2023 til 30. april 2024. Deloitte har udarbejdet en ISAE 3000 type-2 erklæring vedrørende Ritzaus funktion som databehandler i forhold til pressemeddelelsestjenesten Via Ritzau og nyhedsbrevstjenesten MailViaRitzau.
Erklæringens konklusion er uden forbehold. Erklæringen indeholder derudover enkelte observationer, som vi forholder os til nedenfor. Når observationerne ikke giver anledning til forbehold i erklæringen, skyldes det blandt andet, at der i Ritzaus databehandling af kunders egne kontakter i Via Ritzau er tale om almindelige personoplysninger samt en lav risikovurdering for de registrerede.
Erklæringen kan læses her: Ritzaus Bureau 3000 GDPR-erklæring Type 2 Via Ritzau
Erklæringen for MailViaRitzau kan læses her: Ritzaus Bureau 3000 GDPR-erklæring Type 2 Mail Via Ritzau
Kontrolmål | Observation | Bemærkning | Forventet løst hvis relevant |
B.3 | Antivirus er installeret den 26.10.2023 hos underleverandøren og dermed har dette ikke været installeret i hele hele erklæringsperioden. | Som planlagt er Via Ritzau er overgået til nyt antiviruskontrolsystem. | Er løst |
B.14 | Passwordkrav til MailViaRitzau stemmer ikke overens med de generelle krav fra Ritzaus passwordpolitik. | MailViaRitzau er et whitelabelled standardsystem og der er ikke muligt konfigurere med Ritzaus generelle krav til passwordpolitik | Forventes ikke løst |
Ved spørgsmål til erklæringen kan man henvende sig til Økonomichef Kamilla Laumark-Møller på GDPR@ritzau.dk.
Selskabsmeddelelser Døgnsupport
Indenfor normal kontortid
Kundeservice har åbent mandag til torsdag mellem 9:00 og 16:30, dog kun mellem 9.00 og 15:30 om fredagen.
Al kontakt skal ske til Ritzau kundeservice
Telefon 33300333 eller
Forventninger til support
Her kan alle henvendelser såsom support af Via Ritzau systemet og tilkøb af services forventes besvaret.
Udenfor normal kontortid
Al kontakt skal ske til Ritzau døgnsupport
Telefon +45 69161718
Kodeord ved henvendelse
SERVICEPLAN 2024
(Kodeordet ændres til nyt den 1. januar 2025)
Forventninger til support
Ritzau døgnsupport kan håndtere henvendelser angående allerede indgåede aftaler angående Via Ritzau selskabsmeddelelser. Det er således ikke muligt, at få hjælp til opsætning af Via Ritzau eller tilkøbe nye services udenfor normal kontortid.
Support kan omfatte:
- Bruger spørgsmål angående login, brug af systemet ved udsendelse, håndtering af e-mail kontakter ved udsendelse og upload af nye til den konkrete udsendelse
- Behov for international distribution (kræver at aftalen er indgået på forhånd)
- Hjælp ved driftsforstyrrelser
- Udførsel af alternativ distributionsprocedure ved driftstop
- Support kan foregå på dansk og engelsk
Der er som udgangspunkt en Google Analytics cookie knyttet til det indlejrede nyhedsrum og delelementerne (widgets). Man kan dog fjerne denne cookie.
Via Ritzau har oprettet en række mailinglister, som er emne- eller områdeopdelte lister af redaktionelle kontakter til danske medier. Du kan eksempelvis således tilføje samtlige medier med emnebeskrivelsen “Natur/Teknik/Miljø/” med et enkelt klik.
Nej. Du kan roligt redigere en allerede udsendt pressemeddelelse – rette stavefejl eller faktuelle oplysninger m.v. Dine rettelser bliver synlige i pressemeddelelsen i dit nyhedsrum, men den gensendes ikke til de modtagere, som allerede har fået pressemeddelelsen.
I princippet ja. Du vil dog formentlig opleve manglende elementer eller problemer med at tilgå enkelte funktioner, hvis du bruger ældre eller uopdaterede browsere. Flere kunder har blandt andet oplevet problemer med Internet Explorer, som Microsoft stoppede udviklingen af i juni 2015 og som derfor ikke yder optimalt. Brugere af Internet Explorer kan med fordel opdatere til Microsofts Edge-browser. Opdaterede populære browsere som Chrome, Firefox og Safari vil typisk heller ikke støde på problemer.
Kunder, som har købt udvidet adgang til Via Ritzau, kan vælge at udsende deres pressemeddelelser direkte på Ritzaus nyhedstjeneste. Pressemeddelelsen bliver således synlig i Ritzaus nyhedsstrøm – også kaldet Ritzaus wire.
Hvis du har glemt dit password, kan du få genereret et nyt her.
Dit brugernavn er din e-mailadresse. Har du glemt, hvilken e-mailadresse du har tilknyttet som brugernavn, er du desværre nødt til at kontakte Ritzaus kundeservice på:
tlf: +45 3330 0333 eller e-mail: kundeservice@ritzau.dk.
Ritzaus kundeservice har kontortid på alle hverdage mellem kl. 9 og 16.30
Det er muligt for alle gratis at abonnere på Via Ritzaus nyhedsstrøm. Det er modtagere af Via Ritzaus pressemeddelelser, som betegnes “abonnenter”. Det er muligt at abonnere på samtlige Via Ritzau-udsendelser eller pressemeddelelser fra enkelte afsendere.
Ja. Når du er logget ind på din Via Ritzau-konto, har du adgang til en række statistiske data. Klik på [Statistik] i menuen for at få et overblik over alle dine udsendelser. På denne side kan du klikke på enkelte udsendelser for at få statistik over den specifikke pressemeddelelse. Du kan se statistiske data for sidevisninger, antal åbnede e-mails m.v.
Ja. Man kan vælge at udsende på de tre nordiske nyhedsbureauers (Sverige, Norge, Finland) nyhedstjeneste. Denne mulighed kræver dog, at man har tilkøbt den danske “Wire”-udsendelse. Desuden er det nødvendigt at udsende på originalsproget – udsendelse på den finske tjeneste kræver eksempelvis, at pressemeddelelsen er skrevet på finsk.
Ja. Via Ritzaus pressemeddelelser bliver automatisk publiceret hos følgende medier:
Når du opretter en pressemeddelelse på Via Ritzau, publiceres den automatisk på disse medier, medmindre du fravælger enkelte eller alle medier som modtagere.
Se her, hvordan du fravælger autopublicering til de forvalgte medier.
Ja. Du kan nemt indsætte multimedier i dine pressemeddelelser i Via Ritzau – herunder indlejring af video.
Læs her, hvordan du indlejrer en video i en pressemeddelelse.
Ja. Alle de tekniske parametre for søgemaskineoptimering er automatiseret i Via Ritzau. Det vil sige, at din pressemeddelelse automatisk bliver optimeret i forhold til de tekniske informationer, som er nødvendige for, at Google (og andre søgemaskiner) kan indeksere din tekst og give den optimal synlighed. Der er dog mange øvrige parametre, som bestemmer, hvor høj en placering en tekst får i søgemaskinernes søgeresultater, hvoraf kvaliteten af indhold er den vigtigste. Google arbejder eksempelvis efter en såkaldt “Quality Score”, som vurderes på baggrund af en omfattende række retningslinjer. Kvaliteten af din tekst kan selvsagt ikke automatiseres, men vil du vide mere om, hvordan Google vurderer kvalitet, kan du læse deres retningslinjer: Search Quality Evaluator Guide Lines.
Ja. Når vi opretter din konto, tilføjer vi (hvis vi har modtaget det) dit logo i dit mediebibliotek. Logoet bliver automatisk tilføjet, når du opretter en pressemeddelelse (fra standardskabelonen). Du kan uploade flere logoer til dit mediebibliotek og frit tilføje eller fjerne logoer til en specifik pressemeddelelse eller vælge et logo til den generiske standard.
Læs mere om tilføjelse af logo til en pressemeddelelse her
Ja. Du kan oprette så mange skabeloner, du ønsker.
Ja. Via Ritzau har tilknyttet en X, LinkedIn- og en Facebookprofil, som du kan til- eller fravælge, når du udsender din pressemeddelelse. Du kan desuden knytte dine egne X, LinkedIn- og Facebookprofiler til din Via Ritzau-konto og dermed autopublicere på disse kanaler, når pressemeddelelsen udsendes.
Ja. Du kan oprette et ubegrænset antal lister, og du kan tilføje én eller flere lister til dine udsendelser – både egne og Ritzaus. “Medielister” kan indeholde både redaktionskontakter og personlige journalistiske kontakter.
Læs mere om:
Du har mulighed for at tilføje forskellige typer af modtagere. Via Ritzau har prædefineret en række modtagerlister, som er emnebaseret eller efter geografisk inddeling. Disse lister kan du frit bruge. Du kan desuden vælge enkeltstående journalistkontakter, og du kan sammensætte dine egne lister med kontakter fra Via Ritzaus database. Du kan også uploade dine egne kontakter og bruge enkeltstående eller oprettede lister.
Læs her, hvordan du tilføjer mailmodtagere
Læs her, hvordan du tilføjer andre modtagere
Læs her, hvordan du tilføjer sociale medier